فوبیا چیست ؟ انواع اختلال هراس

امروزه در بین مشکلات روانی فوبیا یکی از شایع‌ترین آن‌ها در جامعه است و زندگی افراد مبتلا به آن را مختل می‌کند و اطرافیان آن را در تنگنا قرار می‌دهد و حتی گاهی فردی که مبتلا به آن است می‌تواند با آن بیماری تا آخر عمر باشد اما بعضی اوقات این بیماری واقعا زندگی فرد را مختل می کند. فوبیا چیست ؟ انواع فوبیا چیست ؟ راه‌های درمان اختلال هراس یا فوبیا کدامند ؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا همه چیز را درباره فوبیا و راه‌های درمان آن به شما بگوییم.

فوبیا چیست ؟

فوبیا یا ترس غیر منطقی یکی از انواع اختلال اضطراب است که به آن اختلال هراس نیز می‌گویند که در آن فرد ترسی بی امان از یک شی یا موقعیت دارد. همه ما ممکن است در زندگی به دلایلی دچار ترس شویم و این کاملا طبیعی است و ربطی به اختلال هراس ندارد. به عنوان مثال : احساس اضطراب و نگرانی به خاطر احتمال از دست دادن شغل تان یا زمانی که در جنگلی هستید و شیری به شما حمله می‌کند.
همانطور که می‌دانیم هر ترسی یک دلیلی دارد و در یک موقعیت خاصی ایجاد می‌شود اگر میزان این ترس متناسب با موقعیت و دلیل آن نباشد و شدت ترس به حدی باشد که زندگی فرد را مختل کند فرد دچار فوبیا یا اختلال هراس شده است. در برخی از این افراد حتی فکر کردن به آن دلیل نیز آن‌ها را ناراحت می‌کند.

همچنین بخوانید

یکی دیگر از انواع شخصیت های اضطرابی شخصیت دوری گزین است که افراد مبتلا به آن الگویی از پرهیز اجتماعی ، اجتناب از تعامل اجتماعی ، حساسیت شدید به ارزیابی منفی و احساس بی‌لیاقتی را با وجود میل شدید به نزدیکی به دیگران از خود نمایش می‌دهند. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا همه چیز را درباره اختلال شخصیت دوری گزین از تشخیص تا درمان به شما بگوییم.

اختلال شخصیت دوری گزین ( اجتنابی ) از تشخیص تا درمان

دلایل ابتلا به بیماری فوبیا در افراد

علت اصلی این اختلال هنوز شناخته نشده است اما برخی دلایل به ایجاد آن کمک می‌کنند :

  • ژنتیک یا همان سابقه خانوادگی در اضطراب
  • برخی از فوبیاهای اجتماعی در جمعی با فرهنگ خاص ایجاد می‌شود و عوامل فرهنگی تاثیر گذار است
  • تجربه‌های واقعی زندگی به عنوان مثال ترس از سگ به خاطر اینکه قبلا به او حمله کرده و او را گاز گرفته است
  • سایر اختلالات روانی
  • اضطرابی که به دلیل جدایی در کودکان ایجاد می‌شود

علائم افراد مبتلا به فوبیا

  • ترس غیرعادی و قادر نبودن به کنترل احساسات
  • احساس ترس شدید از خفه شدن و تمایل به فضای باز
  • تپش قلب
  • احساس تنگی نفس
  • ضعف و حالت تهوع
  • سرگیجه و سردرد

انواع اختلال هراس یا فوبیا

تا کنون به شما گفته‌ایم که فوبیا چیست ؟ و علائم و دلایل ایجاد آن را بررسی کردیم. در ادامه برخی از انواع رایج فوبیا را از بین انواع گوناگون فوبیا‌های مختلف شناخته شده به شما خواهیم گفت.

1- آگورا فوبیا یا ترس از مکان های عمومی

افراد دارای این نوع ترس به شدت از مکان‌های عمومی مثل صف بانک یا پل و گیر افتادن در این مکان‌ها می‌ترسند. این ترس موجب می‌شود تا فرد از رفتن به مکان‌های عمومی اجتناب کند و اگر درمان نشود فرد تمام عمر خود را در خانه می‌ماند این اختلال در زنان نسبت به مردان دوبرابر است.

2- کلاسترو فوبیا یا ترس از فضاهای تنگ و بسته

فردی که دچار این نوع از اختلال هراس است از ورود به مکان‌های بسته مثل تونل یا حتی اتاق آسانسور و ... به شدت هراس دارد و از آن اجتناب می‌کند و اگر در آن موقعیت قرار گیرد اگر پنجره‌ای است آن را باز می‌کنند یا در کنار ورودی می‌ایستند البته این کارها از ترس آنها نمی‎کاهد.

3- زو فوبیا یا ترس از حیوانات

یکی از رایج‌ترین نوع اختلال هراس است که خود انواع گوناگونی دارد مثل ترس از عنکبوت و ... که در آن مثلا فرد به شدت از تار عنکبوت می‌ترسد و در مکان‌هایی که قبلا در آن تار عنکبوت دیده نمی رود. این نوع ترس‌ها معمولا برای دوران کودکی است و در همان دوران هم پایان می‌یابد اما برخی از انواع آن نیز تا بزرگسالی همراه فرد است

4- سوشال فوبیا یا فوبیای اجتماعی

این افراد نه تنها در مواجه با اجتماع خجالتی هستند بلکه به شدت از آن هراس دارند و مضطرب می‌شوند این اختلال باعث می‌شود فرد از اجتماع دوری کند و این تاثیر بسیار بدی را در زندگی شخص می‌گذارد.

5- آکرو فوبیا یا ترس از ارتفاع

فرد مبتلا به این نوع فوبیا به صورت غیر طبیعی از بودن در ارتفاع یا بالا رفتن هراس دارد و این ترس به حدی زیاد است که فرد حتی از بالا رفتن پله اجتناب می‌کند و در پایین آمدن از آن نیز دچار اختلال و فشار عصبی می‌شود.

6- ترس از خون ، تزریق یا آسیب دیدگی

این افراد به شدت از خون و یا آسیب دیدگی ترس دارند این ترس به حدی زیاد می‌شود که با آسیبی بسیار کوچک و یا دیدن خون از حال می‌روند.

7- دنتو فوبیا یا ترس از دندان پزشکی

افراد مبتلا به این نوع هراس از رفتن به دندادن پزشکی به شدت می‌ترسند. این نوع ترس به حدی است که از رفتن به دندان پزشک خود داری می کنند و این می‌تواند تاثیر بدی را بر سلامتی دهان و دندان آن‌ها بگذارد.

راه های درمان فوبیا

درمان شناختی - رفتاری
در این نوع درمان سعی می‌شود تا فرد را از تاثیر نحوه تفکرش در بروز این بیماری آگاه کرد و درک او را نسبت به عوامل آن ترس بیشتر کرد در واقع در این درمان بر روی باوری که باعث ایجاد ترس بیمار گونه در فرد می‌شود تمرکز می‌شود و سعی می‌کنند آن را تغییر دهند.
دارو درمانی
برای تسریع در درمان فوبیا می‌توان از دارو نیز استفاده کرد در واقع اگر ترس در فرد بسیار شدید باشد بهتر این است که در کنار درمان شناختی – رفتاری ، دارو درمانی نیز بکار گرفته شود.
رفتار درمانی
جهت شناسایی رفتارهای ناسالم و تغییر آن‌ها از رفتار درمانی استفاده می شود . در این درمان توسط متخصص محرک ترس شناسایی می‌شود و به مرور زمان با مواجه کردن فرد با آن محرک فرد ترس خود را از دست می‌دهد.