همه چیز درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی

آیا بیش از حد خود راضی و خود رای هستید ؟ آیا مشکلات دیگران برای شما بی اهمیت است ؟ آیا در انجام یا پیروی از قوانین اجتماعی ناتوانید ؟ آیا در قبال رفتارهایی که موجب آسیب زدن به خودتان می‌شود احساس گناه نمی‌کنید ؟اختلال شخصیت ضد اجتماعی نوعی سایکوپاتی هم خوانده می‌شود که در آن فرد وضعیتی روانی دارد که در آن هیچ اهمیتی به درست وغلط نمی‌دهد افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی افرادی هستند که نمی‌توانند با موازین اجتماعی سازگار باشند و در قبال رفتارهایی که انجام می‌دهند احساس گناه و اضطراب نمی کنند. این افراد ممکن است حقوق دیگران را پایمال کنند و دست به جرم جنایت بزنند وقانون شکنی بکنند. این افراد نسبت به بقیه مردم به شدت بی تفاوت و یا حتی احساس دشمنی دارند. ما در این مقاله قصد داریم تا همه چیز را در باره اختلال شخصیت ضد اجتماعی از تشخیص تا درمان به شما بگوییم.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست ؟

افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی که به آن ASPD هم می‌گویند ، دارای ویژگی کمبود وجدان یا بی وجدانی هستند. افراد دارای این اختلال با زیر پا گذاشتن حقوق دیگران نیز شناخته می‌شوند. این گونه افراد معمولا دارای حالتی روانی هستند که در آن هیچ گونه توجهی به درست یا غلط بودن اعمال خود ندارند و داعما احساسات دیگر افراد جامه را نادیده می‌گیرند. این افرا معمولا جامعه ستیز هستند.
افراد دارای این اختلال معمولا خودخواه بوده و به خودشان اهمیت می‌دهند و برای رسیدن به هدف مورد نظر خود هرکاری می‌کنند این افراد از خشونت و درگیری با دیگران لذت می‌برند. این افراد ممکن است در دوران تحصیل بارها از مدرسه خود فرار کرده باشند. اعتیاد به مواد مخدر در اکثر این افراد دیده می‌شود. احتمال اینکه این افراد دست به کارهایی همچون قتل ، تجاوز و.. بزنند بالا است. این افراد هیچ گاه از رفتار خود پشیمان نمی‌شوند این اختلال در مردان بیشتر دیده می‌شود.
این افراد اغلب مخالف آنچه دیگران انجام می‌دهند رفتار می‌کنند و دوست دارند کنترل اوضاع را جوری که خودشان دوست دارند به دست بگیرند. این گونه ویژگی ها در این افراد باعث می‌شود هیچ وقت نتوانند تشکیل خانواده بدهند و مسولیت آن را برعهده بگیرند.
این ویژگی شخصیت های ضد اجتماعی یک چالش هم دارد و این است که آیا باید با آنها به عنوان یک فرد بیمار نگاه کرد یا یک متخلف و جنایتکار ؟ معلوم هست که نمی‌توان قانون را تغییر داد اما باید به این بیماران تا جای امکان کمک کنیم تا دوباره خود را بسازند. بعضی روانشناس‌ها بر این باورند که باید آنها را از جامعه دور کرد.

علائم اختلال شخصیت ضد احتماعی چیست ؟

علائم اختلال شخصیت ضد احتماعی

علائم افراد مبتلا به این اختلال شامل موارد زیر است:

  • بی توجه بودن به درست ، غلط
  • بدبینی و بی احترامی به دیگران
  • استفاده کردن از دیگران و دروغ گفتن برای منافع خود
  • سو استفاده کردن از زیبایی ظاهری برای فریب دیگران و لذت شخصی
  • زیر پا گذاشتن قانون و رفتارهای مجرمانه
  • زود رنجیدن و عصبانی شدن
  • خود رای بودن و متکبر بودن
  • پشیمان نشدن و نداشتن عذاب وجدان از کارهای بد خود
  • بی عاطفه بودن و عدم همدلی با دیگران
  • ندیدن عاقبت و نتایج منفی کار خود
  • عدم پذیرش مسولیت

دلایل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افراد

دلایل زیادی باعث ایجاد این اختلال در فرد می‌شود که از این موارد می‌توان به عوامل زیستی ، خانوادگی ، اجتماعی ، فردی یا حتی وراثت و عوامل ژنتیکی اشاره کرد. بروز اختلال سلوک در کودکی می‌تواند پایه ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی شود. کودکانی که در محیطی خشن بزرگ شده یا با آنها با بد اخلاقی رفتار شده و یا مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند و یا از طریق خانواده طرد شده‌اند می‌توانند به خاطر این تجربیات تلخ این بیماری در آنها بروز پیدا کند.

با این مقاله همراه باشید

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مرز روان نژندی و روان‌پریشی قرار دارند و مشخصه آنها بی ثباتی در عاطفه خلق و رفتار و خودانگاره است. این افراد دارای روابط بین فردی بسیار بی‌ثبات هستند. اگر شما نیز این ویژگی‌ها را در خود یا اطرافیانتان می‌بینید پیشنهاد میکنم این مقاله را هم بخوانید که کمک زیادی را در آشنایی کامل با این بیماری و درمان آن به شما می‌کند

اختلال شخصیت مرزی چیست و چطور درمان می شود ؟

عوارض اختلال شخصیت ضد اجتماعی

آزار و اذیت و بی‌توجهی نسبت به همسر یا فرزندان ، امکان خودکشی ، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر ،ابتلا به سایر اختلالات سلامت روانی مانند افسردگی ، وضعیت پایین اجتماعی و اقتصادی

تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلالات شخصیتی با یکدیگر ویژگی‌های مشترک زیادی دارند از این رو تقاوت آنها جهت تشخیص امر بسیار مهمی است مثلا نباید رفتار ضد اجتماعی که در یک دوره اسکیزوفرنیا رخ می‌دهد را اختلال ضد اجتماعی دانست . هرگاه فردی ویژگی‌هایی داشته باشد که با چند اختلال یکی باشد باید همه آنها را معرفی کرد.
افراد مبتلا به اختلال ضد اجتماعی و خود شیفته از نظر سطحی بودن ، لج باز بودن ،استثمارگر بودن و چرب زبانی یکی هستند اما شخصیت ضد اجتماعی دارای تکانشگری ، پرخاشگری ، فریبکاری است که شخصیت‌های خود شیفته را شامل نمی‌شود.
همچنین افراد دارای اختلال ضد اجتماعی با شخصیت‌های نمایشی از لحاظ اغوا کنندگی ، فریبکاری ، هیجان طلبی و بی ملاحظه بودن شبیه به هم هستند امام شخصیت‌های نمایشی بیشتر در هیجان‌های خود اغراق می‌کنند و درگیر رفتارهای ضد اجتماعی نمی‌شوند.
افراد دارای این اختلال منفعت طلب و قدرت طلب و دنبال رضایت مالی هستند و نا استواری هیجانی کمتر و پرخاشگری بیشتری نسبت به شخصیت‌های مرزی دارند. شخصیت‌های پارانوئید نیز رفتارهای ضد اجتماعی دارند اما این رفتار برگرفته از انتقام است نه نفع شخصی یا میل به استثمار دیگران.
افراد دارای این اختلال معمولا فکر می‌کنند که نیازی به دکتر ندارند و معمولا برای موارد دیگری مثل افسردگی و اعتیاد و یا خشم زیاد به پزشک مراجعه می‌کنند این افراد باید با کمک دیگران علائم خود را به درمانگر بگویند تا مراحل تشخیص سریع‌تر انجام پذیرد. فاکتور اصلی تشخیص این بیماری نوع ارتباط فرد مبتلا با دیگران است. تشخیص زود هنگام این بیماری می‌تواند در بهبود نتایج مفید‌تر باشد.

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان افراد داری اختلال ضد اجتماعی بسیار دشوار است اما درمان و پیگیری مداوم می تواند در بلند مدت تاثیر گزار باشد. اگرچه اختلال ضد اجتماعی به عنوان اختلال دائمی محسوب می‌شود اما در برخی افراد ممکن است با گذر زمان و در طول زندگی به دلایل مختلف یا افزایش سن و آگاهی بیشتر فرد رفتارهای خرابکارانه او تا حدی کاهش پیدا کند.
برای درمان این اختلال شخصیت معمولا از روان درمانی استفاده کرده و گاهی نیز به دارو نیاز است. داروها نقش کنترل کننده دارند و به تنهایی نمی‌توانند کمک زیادی در امر درمان بکنند. ما در زیر قصد داریم انواع روش‌های درمانی را به طور مختصر به شما توضیح دهیم .

دارو درمانی اختلال شخصیت ضد اجتماعی

داروی ویژه‌ای برای درمان این اختلال وجود ندارد اما برای مشکلات جانبی مثل افسردگی ، اتضطراب و ... معمولا پزشک داروهایی را معرفی کرده با این داروها می‌توان اثرات سمپتوم‌ها را کاهش داد . این داروها بسیار با دقت تجویز شده زیرا بعضی از آنها می‌توانند اعتیاد آور باشند.

روان‌ درمانی اختلال شخصیت ضد اجتماعی

روانکاوی بهترین روش برای روان درمانی این افراد است که روی افزایش آگاهی از افکار و رفتار ناخود آگاه و ایجاد یک بینش جدید تمرکز می کند . این روش به دلیل بررسی رفتار فرد از کودکی تا به امروز می‌تواند بیشتر اثر بگذارد افرادی که دارای این اختلال هستند معمولا مقاومت زیادی در برابر درمان و همکاری با پزشک می‌کنند به ویژه وقتی رفتارهای جنایت کارانه‌ای را انجام داده‌اند این روش درمان سعی می‌کند رفتارهای سالم و مثبت را جایگزین رفتارهای منفی و ناسالم کند.

سخن آخر درباره افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی

ما در ابتدا این اختلال را تعریف کرده‌ایم و علائم آن را نیز به شما توضیح دادیم این اختلال می‌تواند زندگی اطرافیان را بسیار دشوار کند اگر این علائم در افراد زیاد باشد می‌تواند زندگی خانواده و اطرافیان را پر خطر بکند. برای بهبود این بیماری بهتر است هرچه سریع تر شخصیت ضد اجتماعی درمان را شروع کند تا بتواند به مرور زمان آن را بهبود ببخشد.