اعتماد به نفس و  راه های افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی هر فرد است و می‌تواند روی هر بخشی از زندگی فرد تاثیر گذار باشد. اعتماد به نفس پدیده‌ای اکتسابی ( یعنی در ذات انسان نیست و به مرور زمان آن را کسب می‌کند) است. پس ما می‌توانیم بر اساس شیوه‌های علمی و با امیدواری آن را تغییر دهیم در مقاله اعتماد به نفس و 8 راهکار بی نظیر برای افزایش اعتماد به نفس ما قصد داریم ، ابتدا تعریفی از آن را گفته و بعد 8 راهکار مفید برای افزایش آن را به شما بگوییم.

اعتماد به نفس چیست ؟

بسیاری از ما معمولا از عبارت اعتماد به نفس استفاده می‌کنیم و حتی گاهی راجب اعتماد به نفس دیگران هم نظر می‌دهیم اما به طور دقیق معنی آن را نمی‌دانیم. حتی گاهی ممکن است عزتن نفس را به جای آن به اشتباه بکار ببریم.
اعتماد به نفس ( self-confidence ) در انگلیسی از دو واژه self که به خود شما اشاره می‌کند و واژه confidence که به میزان اطمینان ما به خودمان اشاره دارد. در واقع اعتماد به نفس یعنی فرد به توانایی و توانمندی خود اعتماد دارد. در واقع اعتماد به نفس یعنی ما برای خودمان ارزش قائل شویم.
فردی که قصد دارد این عنصر را در خود افزایش دهد باید نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و آنها را بپذیرد و سعی به اصلاح نقاط ضعف خود کند. اما میزان اعتماد بالا به خود به تنهایی کمک زیادی نمی‌کند و نمیتوانیم بگوییم که با بالا بودن این عنصر دیگر هیچ نقاط ضعفی نداریم.

همچنین بخوانید

چرا داشتن انگیزه برای یک فرد لازم است ؟ موفق نشدن یک فرد دلیل بر نداشتن مهارت و یا استعداد نیست بلکه مهمترین عامل موفقیت انگیزه است فردی که انگیزه ندارد زود خسته شده و از ادامه راه رسیدن به هدف و کسب موفقیت کنار می‌کشد.اگر دنبال راهی برای افزایش انگیزه در زندگی خود هستید حتما در این مقاله با ما همراه باشید

انگیزه چیست و راه های افزایش آن کدام اند ؟

ویژگی افراد دارای اعتماد به نفس بالا

  • شاد بودنشان از درون است و از آنچه اکنون هستند خوشحال‌اند. ممکن است بعضی افراد از آنها و موقعیت خوب کنونی‌شان بد بگویند اما این افراد می‌دانند که آنقدر هم که دیگران می‌گویند نیست.
  • هیچ وقت زمان خود را صرف قضاوت درباره دیگران نمی‌کنند.
  • در پی توجه دیگران نیستند و می‌دانند وقتی رفتار آنها درست باشد و دنبال توجه دیگران نباشند خود به خود باعث جذب دیگران به سمت خود می‌شوند.
  • نه گفتن را بلد هستند و به پیشنهادی که موافق آن نیستند جواب رد می‌دهند.
  • افرادی که از اعتماد به نفس بالا برخوردار هستند سعی می‌کنند در هنگام ارتباط با دیگران بیشتر گوش دهند تا اینکه زیاد حرف بزنن و بیشتر یاد می‌گیرند و دانش خود را بالا می‌برند.
  • در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و بسیار فعال هستند.
  • راجب چیزی که به آن اطمینان ندارند حرفی نمی‌زنند و اگر هم چیزی بخواهند بگویند به آن اطمینان کامل دارند.
  • از رقابت کردن با دیگران و حل مسائل گوناگون استقبال می‌کنند.
  • می‌دانند درخواست کمک از دیگران و پرسیدن سوال آنها را ضعیف و کم هوش نشان نمی‌دهد بلکه می‌تواند بر دانسته‌های آنها بیفزاید.
  • طرفدار ورزش هستند و در زندگی خود حتما تایمی را برای آن کنار می‌گذارند ورزش کردن به شدت برای افزایش این عنصر در انسان مفید است.
  • در انجام کار ریسک هم می‌کنند و می‌دانند ممکن است در کاری شکست بخورند با این حال حرکت می‌کنند و متوقف نمی‌شوند.
  • معمولا دوست دارند ایده‌ها و تفکرات خود را عملی کنند و آنها را در معرض آزمون قرار دهند و ترسی از اشتباه بودن آن ندارند و آن را درست می‌کنند.

علائم کبود اعتماد به نفس

  • بیش از حد به قیافه اهمیت می‌دهند.
  • از ابراز نظر و عقیده‌شان می‌ترسند.
  • انتقاد پذیر نیستند و از انتقاد دیگران به شدت بهم می‌ریزند.
  • به هر پیشنهادی بدون بررسی بله می‌گویند.
  • در عقاید خو به شدت تغییر پذیرند.
  • این کمبود باعث ایجاد حالت تدافعی در آنها می‌شود.
  • در راه رفتن بی حال و بی انگیزه هستند.
  • به طور مداوم در حال مقایسه خود با دیگران هستند.
  • همیشه دنبال تایید دیگران هستند و به آن احساس نیاز می‌کنند و احساس می‌کنند شایسته چیزی نیستند.
  • همیشه برای اشتباه خود در کار توجیهی دارند و یا آنها را از چشم دیگران می‌بینند.
  • در راه رسیدن به هدف زود تسلیم مشکلات می‌شوند و خود را باور ندارند.
  • در باره همه چیز فکر بد می‌کنند و شروع به منفی بافی می‌کنند.
  • این افراد معمولا در یک سطح حرکت می‌کنند و از تغییر و رشد می‌ترسند.

دعوا در خانه و تاثیر آن بر کمبود اعتماد به نفس

دلایل کاهش اعتماد به نفس

عوامل زیادی می‌تواند باعث بروز کبود این عنصر در فرد شود عواملی چون بی توجهی والدین نسبت به فرزند ، دعوای زیاد در خانه ، نداشستن حمایت لازم در برابر زورگویی ، نبود شرایط مناسب برای تحصیل ، نبود هدف مناسب در زندگی ، وابستگی شدید به یک فرد در زندگی و..

8 راهکار بی نظیر برای افزایش اعتماد به نفس

یکی از مهمترین عنصرهایی که در رشد کار و زندگی ما تاثیر زیادی دارد اعتماد به نفس است با بالا بردن این عنصر در زندگی خود می‌توانید موفقیت‌هایی را کسب کنید که تاکنون حتی به آن فکر هم نمی‌کردید ما در زیر قصد داریم 8 راهکار بی نظیر برای افزایش اعتماد به نفس را به شما بگوییم.

1- مثبت فکر کنید و تاثیر آن بر افزایش اعتماد به نفس را ببینید

همه ما معمولا در هنگام شروع به کاری مدام فکرهای بد و شکست‌های گذشته به یادمان می‌آید باید سعی کنیم آنها را کنار بگذاریم و به موفقیت‌هایی که در گذشته داشتیم فکر کنیم برای این کار می‌توانیم دفترچه را تهیه کنیم و موفقیت‌های خود را در آن بنویسیم و هر چند وقت یکبار آن‌ها را برای خود یادآوری کنیم.
می‌توانیم حتی به صورت روزانه کارهایی که باید انجام دهیم را ابتدا بنویسیم بعد آخر هر روز پس از انجام آن کارها هر چند کوچک باشد به خود افتخار کنیم و احساس شادمانی کنیم و همیشه سعی کنید لبخند بر لبان‌مان باشد. این انرژی مثبت و فکر کردن به کارهای مثبت خود باعث سرعت بخشیدن به کارهای ما می‌شود. افرادی که در کنار ما هستند نیز بهتر است مثبت اندیش باشند زیرا افکار آنها می‌تواند بر ما تاثیر گذار باشد و سعی کنیم از دیگران افکار مثبت آنها را جذب کنیم نه افکار منفی آنها را.

2- ارزیابی درستی از توانایی‌های خود داشته باشید

باید از توانایی‌ها و قابلیت‌های خود اطلاعات دقیق را داشته باشیم آنها را بر پایه صداقت و درستی بگوییم باید بدانیم که اعتماد به نفس بر روی حقیقت بنا شده است اگر نقاط ضعفی را داریم باید تلاش کنیم تا آنها را کم کنیم این امر باعث می‌شود تا انتقادهای منفی کمتری دریافت کنیم.

3- مهربان بودن با خود و پذیرفتن تحسین دیگران

اگر تاکنون با خود بد رفتاری می‌کردید اشکال ندارد سعی کنید ازین به بعد این رفتار را در خود تغییر دهید و همیشه بهترین رفتار را با خود داشته باشید مهربان بودن با خود یعنی فهمیدن نقاط قوت و رشد دادن آنها. همچنین سعی کنید همیشه تحسین دیگران را بپذیرید این کار به شما کمک زیادی را می‌کند و سبب ایجاد شادمانی و حس غرور در شما می‌شود.

4- ورزش کردن را فراموش نکنید

سعی کنید حتما در روز زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید. ورزش انرژی بدن شما را بالا می‌برد و شما را شاداب و سرحال می‌کند که خود باعث افزایش اعتماد به خود در شما است. ورزش باعث خوب شدن اندام شما و زیبایی شما می‌شود و این امر نیز سبب افزایش این عنصر در شما می‌شود.

تعیین هدف و تاثیر آن بر افزایش اعتماد به نفس

5- برای زندگی خود هدف تعیین کنید

شاید بعضی بگویند ما اصلا به چیزی علاقه نداریم و کاری نداریم که بخواهیم هدفی داشته باشیم . اما با تلاش کردن و مطالعه و حرکت می‌توانیم علایق خود را پیدا کنیم و برای آینده خود هدف تعیین کنیم بهتر است برای رسیدن به هدف اصلی زندگی‌مان چندین هدف کوتاه مدت را ایجاد کنیم و بصورت مرحله ای راه رسیدن به هدف اصلی را طی کنیم.

6- پوشش مناسب داشتن و نظم در کارها

همه ما می‌دانیم نوع لباس پوشیدن حتی نوع آرایش سر و .. تاثیر زیادی در ارتباط ما با دیگران و نگرش دیگران نسبت به ما دارد. مثلا زمانی که یک لباس رسمی مثل کت و شلوار می‌پوشیم با زمانی که اسپرت پوشیده‌ایم تفاوت زیادی دارد حتی رفتار افراد نیز با ما متفاوت است وقتی یک لباس رسمی به تن داریم تا دیگر پوشش‌ها. نوع پوشش شما در حقیقت نشان دهنده شخصیت شما است پس سعی کنید شیک پوش باشید . برای کارهای خود برنامه داشته باشید سعی کنید تا حد امکان با نظم ترتیب باشید.

7- روی زبان بدنتان کار کنید

بعضی افراد وقتی در خیابان راه می‌روند خمیده و بی حال هستند یا به آرامی دست داده و همیشه در حین صحبت با دیگران سرشان پایین است وقتی دیگران با ایمن فرد مواجه می‌شوند به راحتی از این رفتار بدنی آنها می‌توانند بفهمند که self confidence آنها پایین است سعی کنید همیشه در هنگام مواجه و صحبت با دیگران صاف باشید و محکم و با اطمینان سر خود را بالا نگه دارید و حرف خود را بزنید. همیشه محکم دست دهید و در خیابان در هنگام راه رفتن شل ول نباشید.

8- اهل عمل باشید و همیشه برای خود یک چالش ایجاد کنید

اگر کاری وجود دارد که از رویارویی با آن می‌ترسید حتما آن را قبول کنید و به سمتش حرکت کنید و خود را در آن قرار دهید همیشه وقتی در کنار دیگران در مهمانی و.. هستید سر صحبت را باز کنید و شروع به صحبت کنید . تنبلی و ایستادن و عمل نکردن تنها باعث ترس بیشتر شما از آن کاری می‌شود که از انجام آن واهمه دارید.