راه های بی نظیر برای تقویت عزت نفس

حدود یک ماه پیش بود که با یکی از هم دانشگاهی‌هایم در حال صحبت بودم و متوجه این موضوع شدم که او در دیدن هوش و توانایی‌ها و زیبایی‌هایش ناتوان است به او گفتم که خود را دوست داشته باشد و زیبایی‌های خود را ببیند عزت نفس پایین باعث می‌شود تا از دوست داشتن خود دور شوید. در این زمان است که فکر می‌کنید هیچ چیزی برای دوست داشتن نیست و خود را نیازمند و بی ارزش می‌بینید.

اما به راستی عزت نفس چیست ؟ آیا می‌توان آن را افزایش داد ؟ ما در این مقاله در ابتدا به شما خواهیم گفت عزت نفس چیست ؟ و در ادامه راهکارهای بی‌نظیر را برای تقویت عزت نفس معرفی می‌کنیم پیشنهاد می‌کنم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید!

عزت نفس چیست ؟

به زبانی ساده عزت نفس ( Self-esteem ) شامل دو مولفه باور خودتوانمندی و احساس ارزشمندی است ، که باور خودتوانمندی یعنی ما توانایی حل مشکلات خود را داریم اما با تلاش و یادگیری .احساس ارزشمندی به این معنا است که خوشبختی را حق خود بدانیم و به خود احترام بگذاریم باید به این نکته توجه کنیم که اعتماد به نفس و Self-esteem با هم متفاوت هستند. اعتماد به نفس به معنی اعتماد به خود برای انجام یک کار است ولی Self-esteem یک ویژگی در درون ماست که بر روی همه کارهای ما اثر می‌گذارد نه یک کار بخصوص. اعتماد به نفس برای هر کار جداگانه تعریف می‌شود.
Self-esteem بخشی از اسکلت روانی هر انسانی است و در مرکز ناخودآگاه انسان قرار دارد و هر واکنش و تصمیمی در انسان به Self-esteem او بر می‌گردد. پایین بودن این عنصر سبب می‌شود فرد بیهود به همه چیز بله بگوید ، در جمع همیشه سرش روی موبایل باشد ، بیش از اندازه به خود ظاهر خود برسد ، انتقاد پذیر نباشد، در عقاید خود به شدت تغییر پذیر باشد ، در مقابل تشویق دیگران واکنش نامناسب دهد ، اشتباهاتش را توجیه کرده و بی انگیزه و مدام در حال مقایسه خود با دیگران باشد و ....
اما باید بگویم اگر شما هم دارای Self-esteem پایینی هستید نگران نباشید چون Self-esteem ذاتی نیست و می‌توان با انجام راه‌هایی آن را افزایش داد ما در ادامه راهکارهای بی نظیر را برای افزایش عزت نفس می‌گوییم :

1- مهارت خود را افزایش دهید تا به تقویت عزت نفس منجر شود

سعی کنید مهارت جدید کسب کنید و در آن متخصص شوید این امر باعث می‌شود که در شما رضایت و غرور خاصی پس از شایستگی در آن کار در شما بوجود بیاید.

2- ورزش کردن و تاثیر آن بر تقویت عزت نفس

در روز حداقل 20 دقیقه از وقت خود را به ورزش اختصاص دهید. ورزش باعث سلامت و سر زندگی شما می‌شود ورزش باعث می‌شود حال روحی و عاطفی و جسمی بهتری داشته باشید و این خود بر تقویت عزت نفس تاثیر گذار است.

3- تقویت عزت نفس با تغییر محیط اطراف خود

سعی کنید هر چند وقت محیط کاری خود را تغییر دهید و گاهی به سفر بروید و کار خود را در سفر انجام دهید همین مسافرت و رفتن به طبیعت سبب ایجاد انرژی در شما می‌شود و انگیزه شما برای زندگی را بیشتر می‌کند.

4- افزایش ارتباطات و تاثیر آن بر تقویت عزت نفس

دوست خوب ما را همان‌طور که هستیم قبول می‌کند و ما را برای آن دوست دارد و در خوش گذارانی و تفریح با ما همراه هستند و برای ما شرایط خوبی را ایجاد می‌کنند . سعی کنید زمان خود را روی فردی بگذارید که بیشترین اهمیت را برای شما دارد سعی کنید روابط خود در زندگی را گسترش داده و تجربه زیادی کسب کنید. با دیگران با محبت رفتار کنید و محبت و صممیت آن‌ها را دریافت کنید این خود باعث کاهش استرس و اضطراب شما می‌شود و روابط شما را محکم‌تر می‌کند و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

5- تقویت عزت نفس با بدگویی و غیبت نکردن

درست است صحبت کردن پشت سر کسی در آن لحظه لذت خاصی را به ما می‌دهد اما در نهایت باعث ناراحتی و بیزاری ما نسبت به خودمان می‌شود باید سعی کنیم این کار را انجام ندهیم.

6- تقویت عزت نفس با تمرکز بر روی لحظه حال

آنچه که در گذشته انجام داده‌اید یا اتفاق افتاده دیگر بر نمی‌گردد و بهتر است از آن فقط تجربه کسب کنید و برای آینده از این تجربه استفاده کنید و تمرکز خود را روی زمان حال بگذارید و کارهای خود را با تمرکز کامل انجام دهید.

7- هدف داشته باشید و اهداف کوچکی را برای خود تعیین کنید

با خود بپرسید دلیل بودن‌تان چیست ؟ قرار است چه کاری را انجام دهید ؟ هر روز برای خود اهداف کوتاه مدتی را تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید در پایان مدت کوتاهی می‌بینید که خیلی بیشتر از آنکه فکرش را می‌کردید به اهداف خود رسیده‌اید و در همان جایی هستید که می‌خاستید باشید.

8- تقویت عزت نفس با انجام یک کار خلاقانه

با انجام کارهای خلاقانه شما در وضعیتی جاری قرار می‌گیرید و با آن کار ارتباط درونی برقرار می‌کنید این خود باعث برانگیخته شدن مغز و سرگرمی شما و هدایت شما به سمت کار مورد علاقه‌تان می‌شود.

9- اهمیت دادن به ظاهر خود و تاثیر آن بر افزایش عزت نفس

وقتی شما به ظاهر خود می‌رسید احساس خوبی در شما بوجود می‌آید تصویر ذهنی شما از Self-esteem در ظاهرتان نشان داده می‌شود البته بیش از حد رسیدگی به ظاهر نیز خوب نیست وقتی شما به گونه‌ای عمل کنید که Self-esteem شما بالا است در نهایت احساسات شما به آن واقعیت می‌بخشد.

10- مدیتیشن کنید

هر روز صبح قبل از شروع کار مدیتیشن کنید این خود باعث افزایش ذهن آگاهی در شما و تقویت Self-esteem می‌شود.

11- با خودتان و دیگران صادق باشید

هرگز به خود و دیگران دروغ نگویید و یا زندگی خود را روی دروغ استوار نکنید دروغ گفتن و تعریف داستان‌های دروغ برای دیگران باعث نارضایتی و ناراحتی می‌شود و این خود باعث می‌شود از دوست داشتن خود دور شوید.