تاثیر افسردگی بر روابط زناشویی و 5 راهکار بی نظیر برای درمان آن کدام اند ؟

امروزه افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در تمام جوامع و کشورهای دنیا محسوب می‌شود و بسیاری از زنان و مردان با این اختلال روانپزشکی مواجه هستند. فرد دارای افسردگی نمی‌تواند به خوبی از زندگی خود لذت ببرد و همیشه در حال ناراحت بودن است و همین باعث می‌شود تا اطرافیانش از او برنجند. افسردگی بر روابط زناشویی نیز تاثیر بسزایی دارد. ما در این مقاله قصد داریم در ابتدا تعریفی از افسردگی را بگوییم و بعد به دلایل و علائم آن بپردازیم و در نهایت تاثیر افسردگی بر روابط زناشویی و 5 راهکار بی نظیر برای درمان آن را به شما توضیح دهیم.

افسردگی چیست ؟

افسردگی یک بیماری روحی است که متاسفانه در کشور ما تعداد زیادی از افراد مبتلا به آن هستند که به احساس غم و اندوه و تجربه کردن بحران‌های زندگی محدود نمی‌شود. افسردگی میتواند از طرد شدن و تنهایی بوجود بیاید یا از بی هدف بودن در زندگی و یکنواخت شدن و ... . افسردگی سن خاصی ندارد و ربطی به جنسیت ندارد و ممکن است در هر فردی و در هر سنی رخ دهد. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود فرد با مصرف کمی دارو و کمک روانشناس می‌تواند آن را بهبود دهد واینکه این بیماری می‌تواند حتی بعد از درمان دوباره در فرد برگشته و ضربه شدیدی به او بزند.

محققان کانادایی تشخیص داده‌اند زمانی که انسان‌های افسرده به موسیقی گوش می‌دهند قسمت‌هایی از مغز آنها که مسئول درک لذت‌های شنیداری است نسبت به افراد سالم فعالیت‌های کم‌تری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی تأثیرات بسیار عمیقی روی روح و روان افراد می‌گذارد به طوری که حتی مرکز درک لذت موسیقی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و عملکرد بسیار ضعیفی دارد.
افراد افسرده دارای عملکرد عصبی بسیار ضعیف‌تری نسبت به افراد سالم هستند و همین عامل ممکن است کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اگر ما بتوانیم در درمان افسردگی عملکرد این نواحی را بهبود ببخشیم می‌توانیم امیدوار باشیم افسردگی را سریع‌تر و با عوارض کمتری درمان کنیم. افسردگی همچنین باعث می‌شود فرد دارای علائم روانی مانند احساس درد یا ناراحتی‌های دیگر باشد در حالی که این دردها فقط منشأ ذهنی دارند.

دلایل ایجاد افسردگی

از دیگر عوامل ابتلا به افسردگی می‌توان به از دست دادن عزیزی در زندگی ، استرس شدید ، مشکلات مالی ابتلا به برخی بیماری‌ها و مصرف داروها اشاره کرد. جالب است بدانید ، ازدواج نیز می‌تواند سبب ابتلا به افسردگی شود. به‌ طوری‌ که از هر 10 دختر ، 1 نفر به افسردگی بعد از ازدواج دچار می‌شود. همچنین بیش از نیمی از افرادی که ازدواج ناموفق داشته‌اند و زندگی‌شان به جدایی منجر شده است، در معرض ابتلا به افسردگی هستند. برخی نیز به خاطر مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر ازدواج وجود دارد، دچار افسردگی می‌شوند. گاهی ممکن است عوامل وراثتی نیز سبب ابتلا به افسردگی شود.

علائم افسردگی در روابط زناشویی چیست ؟

علائم افسردگی در روابط زناشویی

آیا بعد از ازدواج متوجه شده‌اید همسرتان افسردگی دارد ؟ یا بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک ، فکر می‌کنید همسرتان به افسردگی مبتلا شده است ؟ اگر در این‌باره حدس و گمان‌هایی دارید ، به نشانه‌های اولیه افسردگی دقت کنید تا تشخیص و درمان به موقع انجام بگیرد. زیرا هرچه زودتر بفهمیم درمان راحت تر و امکان پذیرتر است.

فرد دارای افسردگی تمایل به وظایف خود را ندارد . و معمولا این افراد خود را ناتوان در انجام کارهای خود می‌بینند و نمی‌توانند با شریک زندگی خود و حتی با خانواده رابطه خوبی را برقرار کنند. این افراد ممکن است تمرکز خود را در انجام کارهای روزمره ازدست بدهند. معمولا این افراد میل به پرخوری زیاد یا کم خوری نیز دارند. این افراد معمولا در علاقه خود به شریک زندگی دچار مشکل می‌شوند حتی در روابط جنسی.

تاثیر افسردگی بر روابط زناشویی

همانطور که می‌دانید افسردگی بر تمام نقاط زندگی تاثیر می‌گذارد.احتمال جدایی در زوج‌هایی که یکی از آنها مبتلا به افسردگی است، 9 برابر بیشتر از سایرین است. اگر زن یا مردی که کاملا سالم است بخواهد به تنهایی و بدون کمک متخصص با افسردگی همسرش مقابله کند، این احتمال وجود دارد که خودش نیز دچار افسردگی شود. پایه اصلی افسردگی پایه بیولوژیک و زیست شناختی است. افسردگی به دنبال برخی تغییرات هورمونی و تغییر در تعادل واسطه‌های شیمیایی ایجاد می‌شود. زمانی که این تعادل شیمیایی به هم می‌ریزد میزان لذت بردن فرد از بسیاری از کارهای خوشایندی که در گذشته داشته کم می‌شود. در نتیجه ممکن است از خیلی از فعالیت‌های دیگر لذت نبرد مثل رابطه سکشوال . بنابراین تمایل وی به این فعالیت‌ها کاهش پیدا می‌کند و ممکن است سبب جدایی دو طرف شود.

فردی که مبتلا به افسردگی می‌شود تحریک پذیر می‌شود. یعنی آستانه تحمل وی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه امکان دارد در رابطه با همسر دچار برخی تعارضات شود. افسردگی باعث خستگی و این خود نیز تاثیر زیادی در روابط زناشویی دارد. افسردگی حتی می‌تواند باعث کاهش لذت و افزایش تحریک پذیری شود. در نتیجه می‌تواند میزان صممیت را کاهش دهد به دنبال آن در صمیمیت فرد اشکال بوجود می‌آید و باعث از بین رفتن رابطه می‌شود.

تاثیر افسردگی بر روابط زناشویی چیست ؟
افسردگی باعث می‌شود روابط زناشویی زوجین کم رنگ شود. حتی عصبانیت ، بدبینی ، انزوا و نفرت در رابطه بوجود بیاید. هیچ‌گاه فکر نکن شما هرگز افسرده نمی‌شوید. چرا که ممکن است شادترین و قوی‌ترین افراد هم گرفتار افسردگی شوند. پس افسردگی لطمه‌ی زیادی به زندگی مشترک وارد می‌کند و برای زن و مرد ناراحت‌کننده و دردآور است.
گاهی یکی از طرفین دچار افسردگی می‌شود. طرف دیگر با وجود احساس تنهایی و غصه‌ای که دارد، سعی می‌کند دیگران از وجود این مشکل در زندگی آنها مطلع نشوند. یا به جایی می‌رسد که هیچ راه چاره‌ای ندارد و برای دریافت شادی ، خوشحالی و نشاط در زندگی‌اش دست به دامان اطرافیان می‌شود.
اگر افسردگی روی زندگی مشترک‌تان سایه انداخته است، هرچه سریعتر گامی برای نجات زندگی‌تان بردارید و خود و همسرتان را نجات دهید. هرچقدر در درمان افسردگی تعلل بیشتری از خود نشان دهید، امکان فروپاشی زندگی‌تان بیشتر خواهد شد. پس هرچقدر برای درمان او تعلل کنید، احتمال درمان کاهش می‌یابد و ممکن است با مشکلات دیگری همچون اعتیاد به مصرف الکل و مواد مخدر ، نشان دادن رفتارهای خشونت آمیز ، حتی خودکشی مواجه شوید. این عوارض بعد از افسردگی اجتناب‌ناپذیر است و به احتمال زیاد در فرد افسرده به وجو می‌آید. اما با این حال ، ناامید نشوید ، زیرا امکان درمان و بهبود این مشکل وجود دارد.

همچنین بخوانید

حرف درستی نیست اگر بگوییم چون در زندگی خود مشکل داریم دیگر نمی‌توانیم در زندگی خود به جایی برسیم و نمی‌توانیم امیدوار باشیم. زیرا اگر نگرش ما اینگونه باشد دیگر نباید هیچ فرد موفقی و با انگیزه ای را در دنیا ببینیم ما در این مقاله قصد داریم تعریفی کلی از انگیزه و راه های افزایش انگیزه را به شما بگوییم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

انگیزه چیست و راه های افزایش آن کدام اند ؟

نتایج آمارها نشان می‌دهد 42 درصد افراد، افسردگی را مشکل اصلی زندگی زناشویی‌شان معرفی کرده‌اند. بدون شک وجود چنین مشکلی ، زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال ، روزنه‌ی امیدی وجود دارد : از هر چهار نفر ، یک نفر عنوان کرده افسردگی در زندگی خانوادگی سبب تحکیم روابط خانواده‌شان شده است. از بین زوج‌های مبتلا به افسردگی 33 درصد آنها به دنبال درمان افسردگی هستند و از روش‌های حرفه‌ای بهره می‌برند. این در حالیست که 80 تا 90 درصد آنها افسردگی را با موفقیت پشت سر گذاشته و درمان‌شان موفقیت آمیز بوده است.

5 راهکار برای درمان افسردگی در روابط زناشویی

ما در ادامه قصد داریم 5 راهکار غیر دارویی و موثر در درمان افسردگی در رابطه زناشویی را بگوییم که شما با انجام این موارد میتوانید تا حد زیادی به خود در حل این مشکل کمک کنید.

1- تعیین هدف برای زندگی آینده و تاثیر آن بر درمان افسردگی

همه ما وقتی برای زندگی آینده خود هدفی تعیین کنیم و برای رسیدن به آن تلاش و به آن برسیم احساس رضایت می‌کنیم و این باعث خوشحالی ما می شود و تا حد زیادی استرس و اضطراب ما را کم میکند و تاثیر زیادی بر رفع افسردگی دارد.

ورزش کردن و تاثیر آن بر درمان افسردگی چیست ؟

2- ورزش کردن و تاثیر آن بر درمان افسردگی

ورزش کردن باعث ایجاد هرمون‌های شادی بخش از جمله سروتونین و اندروفین می‌شود . و حتی باعث ایجاد هرمون دوپامین که سبب بالا بردن لذت در انسان هست ، می‌شود. ما باید برای درمان این بیماری حتما در روز ورزش کنیم کوهنوردی ، پیاده روی می‌تواند تاثیر زیادی را در شادمانی ما داشته باشد.

3- خواب کافی و تاثیر آن بر درمان افسردگی

هر فرد حداقل نیاز به 8 ساعت خواب در روز را دارد .خوابیدن کافی یکی دیگر از علائم تاثیر گذار بر افسردگی است ما باید یک تایم مشخصی را در شبانه روز برای خوابیدن خود معین کنیم و در طول روز آنقدر کار کنیم که شب خسته شده و به راحتی به خواب برویم.

4- در میان گذاشتن افسردگی خود با شریک زندگی

افسردگی خود را حتما با شریک زندگی خود درمیان بگذارید و از او بخواهید تا به شما در درمان این عمر کمک کند شما نباید با این بیماری رابطه خود را سرد کنید و با پنهان کاری در فرد ایجاد شک و تردید کنید این گاهی حتی باعث می شود شریک زندگیتان به شما مشکوک شود که عشق دیگری را برای خود انتخاب کرده اید. شما باید بیشتر وقت خود را با شریک زندگی خود بگذارانید و به او نشان دهید که توجه زیادی به او دارید تا این حس بد را نکند و در روابط خود به مشکل نخورید.

5- سرزنش نکردن خود و تاثیر آن بر درمان افسردگی

خود را سرزنش نکنید و بدانید که هرفردی ممکن است روزی دچار ناراحتی و یا افسردگی شود و بدانید که این مشکلات هم می گذرد و پایان می‌یابد و نگویید که من فرد خوبی برای زندگی با همسرم نیستم. مبارزه با افسردگی بسیار دشوار هست اما ما باید بدانیم که به اندازه‌ای قوی هستیم که از پس آن بر بیاییم.