10 مهارت فروش که یک فروشنده موفق باید داشته باشد چیست

ممکن است شما بهترین مغازه همراه با بهترین ویترین و با کیفیت ترین اجناس را داشته باشید اما اکثر مردم فقط یک نگاهی به ویترین شما انداخته و رد می‌شوند حتی شاید به مغازه شما هم نیایند واگر هم وارد شوند بعد از چند دقیقه بی اعتنا خارج شده و می‌روند. چگونه می‌توانیم این افراد را تبدیل به مشتری خود کنیم تا از ما خرید کنند ؟ مهمترین چیز برای یک کسب و کار مهارت فروش است و فروشنده مهمترین عامل در امر فروش می‌باشد.

یک فروشنده موفق که دارای مهارت فروش است تاثیر زیادی را بر گسترش کسب و کار ما می تواند داشته باشد.یک فروشنده خوب علاوه بر فروش زیاد می‌تواند سبب رضایتمندی مشتریان و تبلیغ یک فروشگاه باشد و این خود باعث شهرت می‌شود و تاثیر زیادی را در امر برندینگ می‌گذارد.
ناگفته نماند که فروشندگان زیادی هستن که می‌خواند مهارت فروش خود را افزایش دهند. حال آنکه چگونه می‌توانیم مهارت فروش خود را افزایش دهیم ؟ یک فروشنده موفق چه ویژگی‌هایی دارد ؟ ما در این مقاله قصد داریم 10 مهارت فروش که یک فروشنده موفق باید داشته باشد را به شما بگوییم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1- خوب گوش دادن یک مهارت فروش

یک فروشنده خوب کسی است که بجای صحبت کردن ابتدا به خوبی به حرف‌های مشتری خود گوش کرده و آنها را بفهمد و نیازهای مشتری را درک کند و در تلاش باشد تا بتواند آن نیازها را بر طرف کند و بر اساس آن نیازها به مشتری محصولات خود را معرفی کند. این امر باعث می‌شود تا در آوردن محصول به فروشگاه خود نیز طبق نیاز مشتری این کار را انجام دهد و قطعا موفق تر میتواند عمل کند.

2- آماده کردن خود از قبل یک مهارت فروش

فروشنده موفق پیش از برقرای ارتباط با مشتری ابتدا درباره مشتریان بلقوه و ایده آل تحقیق می‌کنند و همه اطلاعات لازم درباره مشتریان را پیش از دیدن مشتری کسب می‌کنند. فروشندگان دارای مهارت بالا حتما ابتدا خود را آماده کرده و پاسخ تمام سوال‌هایی که ممکن است مشتری از آنها بپرسد را بررسی می‌کنند تا احتمال از دست دادن مشتری را کاهش دهند.

3- شناخت محصول خود یک مهارت فروش

شما علاوه بر اینکه باید توانایی فروش بالایی داشته باشید باید از محصول خود اطلاعات کافی را داشته باشید. مثلا اگر شغل شما پوشاک است باید در مورد لباسی که می‌خواهید به مشتری ارائه دهید اطلاعات کافی داشته باشید حتی اگر یک بار خودتان آن را تولید کرده باشید و از همه ابعاد کار اطلاع داشته باشید بهتر می‌توانید خریدار را به مشتری خود تبدیل کنید .

4- بررسی شرایط از دید مشتری یک مهارت فروش

فروشنده خوب به جای اینکه به فکر گرفتن پول و فروش خود باشد باید بداند که چگونه می‌تواند مشکل مشتری را حل کند و از دید مشتری به محصول نگاه کند مثلا ممکن است مشتری هزینه پرداخت یک محصول را ندارد یا کم دارد و یا ممکن است مشتری برای یک کار خاصی محصولی را بخواهد باید به دید مشتری نیز توجه زیادی شود تا ارتباط فروشنده با مشتری مثل یک دوست باشد که این امر فروش را آسان تر می‌کند.

5- کار کردن با علاقه

یک فروشنده موفق به کار خود علاقه دارد و صرف نظر از پول و میتینگی که دارد همه تلاش خود را می‌کند و با تمام وجود با مشتری خود صحبت می‌کند تا بتواند او را جذب کند این افراد یا کاری را شروع نمی‌کنند یا اگر آن را شروع کنند با موفقیت آن را به پایان می‌رسانند.

خواب کافی یک ویژگی فروشنده موفق

6- داشتن خواب کافی

یک فروشنده موفق می‌داند که باید خواب کافی داشته باشد تا در حین مواجه شدن با مشتری با اشتیاق کامل و انرژی کافی صحبت کند و محصولات خود را معرفی کند در روز 8 ساعت بخوابید این امر تاثیر زیادی را در امر فروش می‌گذارد.

7- اطمینان داشتن به خود و به محصولی که می فروشید

هر فکر و یا عقیده‌ای که دارید و فروشنده هر صنفی که هستید باید بدانید که با اعتماد به نفس کامل و اطمینان به خود وارد صحبت با مشتری شوید و با اطمینان کامل از کیفیت محصول خود و آنچه که قرار است بفروشید با مشتری صحبت کنید و همیشه سعی کنید به خاطر اینکه دیگران محصولات شما را می‌بینند و برای شما وقت می‌گذارند تشکر کنید یک فروشنده زمانی موفق است که مشتری پس از هر خرید دوباره بخواهد از او خرید کند و مجدد از محصولاتش بازدید کند اینطور نباشد که یک مشتری پس از خرید دیگر پیش شما نیاید.

8- داشتن صداقت با مشتری

یک فروشنده حرفه‌ای باید همیشه در کار خود صادق باشد حقیقت را بگوید. اگر شما بخواهید بدون داشتن صداقت اطمینان مشتری را جلب کنید فایده ندارد . همیشه درباره محصولات خود و عیب‌ها و مزیت‌های آن با صداقت صحبت کنید و به مشتری بگویید که علاوه بر خوبی‌های که این محصول دارد بدون عیب نیست و ایراد‌های آن را بگویید تا مشتری به صداقت شما در فروش مطمعن شود.

9- برقرای رابطه شخصی و شناخت مشتری

مهمترین رکن در فروشندگی شناخت کامل از مشتری است . شما حتما باید شخصیت فرد اطلاع داشته باشید و مشتریتان را از لحاظ شخصی و کاری درک کنید و گه گاه با آنها بحث‌های کوچکی خارج از مسائل فروش داشته باشید. مثلا اگر فروشنده یک فروشگاه پوشاک هستید باید بدانید فردی که مشتری شما هست چه نوع لباسی بیشتر علاقه دارد مثلا اگر فردی کارمند باشد و برای اداره بخواهد باید لباس مناسب اداره به او بدهید و... یک فروشنده باید بداند که برقرای ارتباط خوب با مشتری یک اصل فروش موفق است.

ارائه خدمات رایگان یک مهارت فروش

10- خوش اخلاق بودن و ارائه سرویس رایگان و خوشحال کردن مشتری

اخلاق خوب امری مهم در فروش است با لبخند از مشتری پذیرایی کنید و به او خدمات رایگانی را ارائه دهید به عنوان مثال اگر قرار است نرم افزاری را بفروشید برای آن آموزش رایگان بگذارید و بطور کامل کاربرد آن را توضیح دهید و بگویید که این آموزش رایگان هست و در صورت خرید برای شما گذاشته نشده.

سخن آخر درباره مهارت فروش در فروشندگی

مهارت در فروش امر مهمی در فروشندگی است و اگر یک فروشنده خوب نباشیم هرگز نمی‌توانیم کالای خود را بفروشیم هرچند محصول ما با کیفیت نیز باشد به همین دلیل ما در این مقاله 10 مهارت فروش که یک فروشنده موفق باید داشته باشد را به شما گفتیم . حتما این موارد را انجام دهید چون کمک زیادی را به شما در کسب و کارتان می‌کند.